Aligha van ország, melyről az európaiaknak még ma is oly ellentmondásos képe lenne, mint Japánról. Tudjuk, hogy a világ második legnagyobb ipari nagyhatalma, autókkal, fényképezőgépekkel, számítógépekkel árasztotta el a világot. De ott él képzeletünkben a másik Japán is: hívogató templomok, zen-kertek, tipegő kimonós gésák, virágzó cseresznyefák, harcos szamurájok, testes szumóbirkozók.
A kereken 3900 szigetből álló ország, közel 3000 km hosszúságban terül el. A térképeken leginkább 4 főszigete tűnik fel (Hokkaido, Honshu, Shikoku, Kyushu).
Az ősi sintoizmusnak nincs írásos hagyománya a VIII. század előtti időkből, az első hiteles történeti mű 712-ből való. A sintónak eredetileg nem volt bölcseleti rendszere, sem erkölcsi kódexe, csupán a természeti jelenségeknek a sámánhitre jellemző imádata. Az ősök tisztelete, a szellem halhatatlanságába vetett hit jellemezte. Eredeti formája tehát inkább természeti vallás volt a kezdetektől a kr.u. VI. századig. A VI. század első felében megjelenik a buddhizmus, majd nem sokkal később a konfucianizmus, s ennek hatására megkezdődik a sintó ideológiai megfogalmazása. A XIX. századig számtalan irányzata alakul ki, egyes irányzatok szerint a sintó istenek Buddha alárendeltjei, míg más irányzatok szerint a sintó istenek a főistenek a buddhizmus istenei felett. A XIX. században a sintó vallást megreformálják és államvallásá emelik egészen 1946-ig, amikor az alkotmány kimondja a vallásszabadságot. A XIX. századtól a sintónak számtalan szekta változata alakul ki, amelyek napjainkban is széleskörben elterjedtek. A vallásszabadság kihírdetését követően fellendült a keresztény misszionálás is.
A sintó: természetimádás, szellemek és istenek imádása. Istenei száma valósággal megszámlálhatatlan. Vannak közöttük jók, irgalmasok, de gonoszak, félelmetesek is.
Az ég és a világok közötti erők a teremtés erői. Közöttük Idzanagi (férfi isten) és Idzanami (női isten) a legfőbbek. Ők teremtették a világot, a természet minden lényét. Képen: Idzanagi és Idzanami szentélye Jamadában. A japánok úgy zarándokolnak ide, mint a mohamedánok Mekkába.
Japán nem csupán nyersanyagokban szegény ország, hanem gyakorlatilag nincs nyersanyaga. Akad ugyan réz, cink, arany, ezüst, ólom, de olyan kevés, hogy ezért soha nem érdemes meghódítani a hegyek világát. Szén, földgáz és kén bőven akad a vulkanikus hegyvidékeken, de ezeknek is csak a pereme bányászható gazdaságosan. Képen: shinkanzen
A második világháború veszteségei után az ország romokban hevert. Az ipar először siralmas minőségű, olcsó gyermekholmikat kezdett gyártani, majd a fényképezőgépek következte. Utóbbiak is sokkal rosszabbak voltak, mint az európai konkurenseké. Az Ipari Minisztérium úgy döntött a minőség mellett voksolnak, megvásárolták, illetve lekoppintották a világszabadalmakat és minőségibb munkát követeltek. Néhány évvel később a japán fényképezőgépek sokkal megbízhatóbbak lettek, mint európai társaik, de áruk jóval alacsonyabb volt azoknál. Amikor megdrágult a munkaerő, ahol csak lehetett robotokat alkalmaztak. A háború végén gyakorlatilag nem létező autóipar napjainkra a világ legnagyobbja lett (több mint 8 millió autó/év).
A mezőgazdaságban nagyfokú a gépesítés és a kemikáliák használata. Az ország területének mintegy 15%-a áll művelés alatt. Túlnyomóan rizst termesztenek, de nő a búza, burgonya, cukorrépa, gyümölcs, zöldség aránya. Japán nem tudja fedezni saját élelmiszer-szükségletét ezért a világ egyik legnagyobb élelmiszer-importálója. Japánnak vezető szerepe van a tengeri halászatban.
Semmit nem vitatnak és bírálnak olyan hevesen bel- és külföldön, mint a szigorú és merev japán oktatási rendszert. A tanulóknak valóságos "vizsgapoklon" kell átjutniuk, hogy bekerüljenek egy jobb középiskolába, illetve egyetemre. A tanulás mellett nem nagyon jut idő semmi másra. A japánok az iskolapadban töltik fiatalságukat - hangzik gyakran a bírálat. A legnagyobb kihívást nyelvük írásának és olvasásának megtanulása jelenti, amelyet a diákok csak 16 évesen, nem sokkal az érettségi előtt sajátítják el.
Nem könnyű annak, aki a japán történelemmel kíván foglalkozni. Japánban mind a mai napig nem alkalmazzák az időszámítás nyugati rendszerét. A teljesen rendszertelenül váltakozó császárperiódusok alapján számolnak. Például az 1988-as esztendő a "Showa 63", azaz a Showa - "ragyogó harmónia" - jegyében uralkodó Hirohito császár uralmának 63. éve. Minden elismerésünk a japán iskoláké, de van-e olyan történelemtanár, aki mind a 123 legendás, történelmi uralkodó periódusát be tudja sulykolni a diákjai fejébe? Furcsa az is, hogy a japánok nem jelölik évszámmal történelmük jelentős eseményeit és alakjait. A történészek csupán a történelmi korszakokat vagy periódust jelölik meg az uralkodó sóguncsaládok neve szerint, vagy esetleg az uralkodási székhely szerint.
A szakmai előmenetel szempontjából lényegtelen, hogy ki, mit és milyen eredménnyel tanult. Szakképzettséget úgyis csak a cégnél szereznek. Így azután az is előfordulhat, hogy egy zenetudós a kémiai laborban köt ki.
Ősi japán sport a szumó. |
Hosszú évszázadokon keresztül a legelőkelőbb japán osztály a harcosok rendje volt, amelyet a szamurájok alkottak. Elsődleges feladatuk a kormány védelme (első említésük a 10. századi, kiotói császári udvarban) volt, 1185-ben azonban háttérbe szorították a császárt és átvették Japán irányítását. A császár csak névlegesen irányította az államot, a döntéseket valóságban a szamurájok vezére, a sógun hozta. A lóháton járó, páncélt viselő, karddal, lándzsával járó kíméletlen harcosok szigorú becsület kódex alapján éltek. Az egyes szamuráj nemzetségek közt időről időre viszályok tőrtek ki, leghíresebb az 1600 október 21-én vívott, amely a Keleti Sereg vezetője Tokugava Iejaszu győzelmével végződött - a nyugatiak egyik vezére elárulta seregét. Tokugava a történelem legerősebb sógunja, békét kényszerített a hadurakkal és jelentősen átalakította a társadalom szerkezetét. A közel 250 éves Tokugava uralom a legbékésebb időszak volt. A négy merev, örökletes rangú osztály: szamurájok, földművesek, kézművesek, kereskedők. Az egyes osztályokba tartozók életét, lakhelyét, öltözetét, kenyérkeresetét szigorú törvények szabályozták. A közel 2 millió szamuráj közül a Tokugava korszakban sokan arisztokratává váltak.
A szamurájok uralmának a szegénység és az amerikai hajók érkezése (1853. Matthew Perry) vetett véget. A sógun feloldotta az idegenek kirekesztését, a kereskedők szerződést kötöttek a külföldiekkel. Ezzel egy időben egyre szaporodtak a szamurájklánok lázadásai. A lázadók, a kereskedők és a földművesek együttes erővel 1860-ban megdöntötték a Tokugavák uralmát. Néhány évvel később (1867) visszaállítják a császárságot, a szamuráj rendet feloszlatják. Véget ér a szamurájok uarlmának legdicsőbb időszaka, az Edo-korszak (1603-1867). Bővebben: National Geographic 2004. február.
Főváros: Tokió (12 millió lakos); lakosság: 123 millió fő; népsűrűség: 326 fő/km2; a lakosság 99%-a japán, 1%-a koreai, ajnu, kínai, európai. Pénznem: yen; vallás: sinto és buddhista 80%, emellett keresztény és konfuciánus.