|
|
Egészségfejlesztés > Iskolai egészségfejlesztés
Az iskola szerepe és lehetősége
Az egészségfejlesztés egyik legfontosabb színtere az iskola, de a közvélemény, valamint a tömegtájékoztatási eszközök is elvárják, hogy az iskola vállaljon főszerepet az egészségnevelésben. Ennek többféle oka van, szakmai szempontból azonban mindenképpen léteznek különböző elvi megfontolások, melyek az iskolákat elsődleges fontosságúvá teszik az egészségvédelemi munkában. Ezen elvi megfontolások a következőkben foglalhatók össze. 1. Minden korosztály hosszú éveken át látogatja az iskolákat. 2. Az iskolák (legfőképpen az alapfokú iskolák) tanulói személyiségfejlődésük, az értékek elsajátítása szempontjából még olyan fejlődési periódusban vannak, amelynek során érdemi hatást lehet elérni a későbbi életideálok, preferenciák kialakításában. 3. Az iskola gyerekekre gyakorolt hatása többrétegű, komplex kommunikációs üzenetként fogható fel. Egyrészt létezik egy nyíltan megfogalmazott tananyag, másrészt ezzel összefüggésben vagy ettől függetlenül, illetve ezt gyengítő módon hat az ún. "rejtett tanterv", az a nehezen felfejthető szövet, mely az iskolai mindennapok hozadéka, s melyben az iskola tárgyi környezete, az emberi viszonylatok minősége egyaránt tükröződik. Ilyen értelemben az iskola az egészségtámogató magatartásmódok kialakulásának folyamatában a szocializáció kitüntetett színtere. 4. Az iskola mint társadalmi intézmény nem szociális vákuumban, hanem más társadalmi intézményekkel és szervekkel állandó kölcsönhatásban létezik. Így például egy egészségfejlesztési programhoz való csatlakozás hatást gyakorol az iskolának a szűkebb és tágabb környezetével való viszonyára, a környezet viselkedésére. Mindezeket figyelembe véve az iskola és az óvoda, melyek a másodlagos szocializáció intézményei, olyan keretet adhatnak, amelyek között mód nyílik az egészségesebb életvitel készségeinek, magatartásmintáinak kialakítására és gyakorlására. Jogszabályi háttér
A Nemzeti Alaptanterv értelmében az egészségnevelés
a közoktatás kiemelt fejlesztési feladata, melynek az iskolai oktatás
valamennyi elemét át kell hatnia, elő kell segítenie a tantárgyközi
kapcsolatok erősítését, a tanítás-tanulás szemléleti egységét, a tanulók
személyiségének fejlődését. Az iskolában történő egészségfejlesztésnek
nagy segítséget nyújtott, hogy az iskola életét, az oktatási - nevelési
folyamat egészét szabályozó főbb dokumentumokban hangsúlyossá vált
a primer prevenció szerepe. A magyar iskolák legalapvetőbb dokumentumai,
a pedagógiai programok az elmúlt évtizedben több alkalommal is átdolgozásra
kerültek, és gyakran bővültek az iskola számára előírt újabb feladatok
pedagógiai rendszerével is. Legutóbb a Közoktatási törvény írta elő
2004. szeptember 1. napjától a pedagógiai programok egészségnevelési
programokkal történő kiegészítését.
Az oktatási intézmények egészségvédelmi, egészségnevelési céljait, feladatait meghatározó legfontosabb egészségügyi és oktatási ágazati jogszabályok, rendeletek az alábbiak: 32/2005. (XII. 22.) OM rendelet a nevelési-oktatási intézmények
működéséről szóló 11/1994. (VI. 8.) MKM rendelet módosításáról 243/2003. (XII. 17.) Korm. rendelet a Nemzeti alaptanterv
kiadásáról, bevezetéséről és alkalmazásáról 2. § 10. bekezdés 2003. évi LXI tv.-nyel módosított 1993. évi LXXIX. tv.
A Közoktatásról 46/2003 (IV.7) országgyűlési határozat: Nemzeti Népegészségügyi Program. A NEP kiemelt figyelmet fordít egészséges ifjúság problémakörére, kulcskérdésnek tekinti a serdülőkorúak egészség-magatartásának komplex iskolai és családi segítését. Konkrétan megnevezi az alábbi feladatokat: meg kell teremteni azon tárgyi feltételeket, amelyek az iskolákat (óvodákat) biztonságossá, és egyben az egészségfejlesztés alkalmas színtereivé teszik, a fiatalok egészséges szabadidő eltöltési lehetőségeit támogatni kell, a család mellett az iskola váljon az egészségfejlesztés alapvető színterévé. 28/2000. (IX. 21.) OM rendelet szerint "Az iskola helyi tantervébe - az osztályfőnöki nevelő és oktató munkához kapcsolódva - be kell építeni az egészséges életre nevelést, illetve egészségvédelmet szolgáló tananyagot, melynek időkerete az 5-12. évfolyamon nem lehet kevesebb tanévenként 10 tanórai foglalkozásnál (10. § (5.)". 1997. évi CLIV törvény az egészségügyről 38. §. (1) és
(2) bekezdése tételesen felsorolja az egészségnevelésben
elvárt szakmai tartalmakat:
(2) Az egészségnevelésnek ki kell terjednie a betegségek, illetve kórmegelőző állapotok megelőzésével és korai felismerésével kapcsolatos tudnivalók, módszerek ismertetésére is. Ennek során hangsúlyozni kell az egyén lehetőségeit és felelősségét egészsége megőrzésével kapcsolatban. 1997. évi CLIV. törvény az egészségügyről VII. fejezet
Nemzeti Egészségfejlesztési Program tartalmazza 26/1997. (IX. 3.) NM rendelet az iskola-egészségügyi ellátásról 2. sz. mellékletében tételesen meghatározza: • A nevelési-oktatási intézmény orvosa által ellátandó iskola-egészségügyi
feladatokat:
• Az iskola-egészségügyi tevékenység keretében a védőnő által
önállóan ellátandó feladatok:
5/1995. (II. 8.) NM rendelet a körzeti védőnői szolgálatról
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||
webdesign: zahorecz |